Ce este, cum functioneaza si ce rol are Imunitatea?

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Sistemul imunitar este apararea organismului impotriva a numeroase infectii. Prin intermediul sau reusim sa ne mentinem sanatosi si este vital sa inveti cum sa iti cresti imunitatea. Afla cum functioneaza acesta, ce o influenteaza, in ce situatii scade si cum o poti mentine la cote maxime.

Rolul sistemului imunitar

Sistemul imunitar reprezinta reteaua de procese biologice care ne protejeaza corpul de boli. Mai exact, identifica diversi agenti patogeni, celule canceroase sau obiecte straine care pot afecta organismul. Apoi, raspunde amenintarii in mod personalizat, in functie de situatie.

Oamenii au un mecanism de aparare foarte sofisticat. Sistemul nostru imunitar are capacitatea de a crea o memorie imunologica, astfel incat se poate adapta pentru a recunoaste mai bine agentii patogeni. Ulterior, cand intalneste acelasi pericol, stie deja cum sa raspunda in mod eficient.

Cum functioneaza sistemul imunitar

Pentru inceput, organismul nostru are mai multe bariere care ne protejeaza de infectii. Unul este chiar pielea, prima linie de aparare. Tusea, stranutul si lacrimile sunt de asemenea exemple de bariere care nu permit agentilor patogeni sa intre in organism. Cat despre secretiile vaginale si acidul gastric, ele sunt considerate bariere chimice care lupta impotriva unor agenti patogeni.

Pentru a ne proteja de microorganisme, paraziti, bacterii, virusuri si altele, corpul nostru produce o adevarata armata.

  • globulele albe sau leucocitele identifica infectia, transmit un semnal chimic catre alte globule albe, apoi grupul inconjoara, absoarbe si distruge patogenul
  • citochinele stimuleaza raspunsul inflamator si participa la repararea tesuturilor care au fost afectate de microorganisme
  • sistemul complement reprezinta un grup de molecule care formeaza un atac complex pentru a forta microorganismele sa se autodistruga

Tipuri de imunitate

Cu totii avem imunitate, iar aceasta este dobandita in diferite moduri, avand mai multe tipuri. Iata care sunt acestea si ce diferente exista intre ele.

Imunitatea innascuta

Este cea mostenita de la parinti si ne ofera protectie pe termen scurt. Este vitala la inceputul vietii, cand corpul este mai fragil. Nu se modifica odata cu trecerea anilor.

Imunitatea dobandita natural

Acest tip se formeaza de-a lungul vietii, odata ce intram in contact cu diferite microorganisme. Acesta este motivul pentru care copiii se imbolnavesc mai des decat adultii. Spre deosebire de cei mici, noi am intalnit deja agentii patogeni, iar corpul nostru a format anticorpii potriviti. Imunitatea dobandita in mod natural este vitala pentru mentinerea sanatatii pe termen lung.

Bebelusii primesc anticorpi maternali, insa productia proprie are un nivel redus la aceasta varsta. Abia in jurul varstei de 7-8 ani, productia de anticorpi IgG atinge valorile unui adult. Sistemul imunitar continua sa se dezvolte pana la 11-12 ani prin intermediul expunerii la microorganisme. In cazul copiilor prescolari, este normal sa raceasca de 7-8 ori pe an. Pe masura ce ne maturizam, iar imunitatea devine mai puternica, racim doar de 3-4 ori pe an.

Imunitatea dobandita in mod artificial

In acest caz, persoana in cauza este expusa in mod controlat la unele virusuri pentru ca organismul sa invete cum sa raspunda acestora.

Cel mai comun exemplu este vaccinarea, proces prin care in corp sunt introduse cantitati mici de agenti patogeni. Acestia sunt incapabili sa declanseze boala. In acelasi timp, primim si substante care stimuleaza productia de anticorpi, numite antigeni. Scopul lor este sa formeze memoria celulara. Astfel, atunci cand intram in contact in mod natural cu microorganismul respectiv, corpul stie deja cum sa lupte impotriva sa.

Cum se testeaza imunitatea

„Puterea” sistemului imunitar poate fi testata prin intermediul analizelor de sange, mai exact a hemoleucogramei si a imunogramei. Prima identifica numarul celulelor imunitare, iar a doua ofera informatii legate de anticorpii produsi de acestea.

Pe buletinul de analize vei observa urmatoarele:

  • IgA, care reprezinta cel mai important element de aparare
  • IgE, legat de diverse alergii
  • IgM, prima imunoglobulina secretata atunci cand corpul este amenintat
  • IgG, secretat dupa IgM, avand rolul de a neutraliza toxinele bacteriene
  • fier, important in proliferarea si maturarea limfocitelor
  • calciu, care participa la activarea celulelor sistemului imunitar
  • magneziu, vital pentru sinteza imunoglobulinelor
  • acid folic, implicat in sinteza ADN-ului si a proteinelor

Factori care influenteaza imunitatea

Sistemul imunitar este extrem de complex. El functioneaza corespunzator atunci cand ne ingrijim corect corpul, dar si mintea. Exista numerosi factori care il influenteaza – afla care sunt acestia.

Alimentatia corecta

Atunci cand avem o dieta sanatoasa, sistemul imunitar ramane echilibrat, puternic si este pregatit sa lupte impotriva infectiilor. Insa ce inseamna de fapt mancare sanatoasa? Iata care sunt nutrientii esentiali pentru organism.

Lichide

O buna hidratare este obligatorie pentru fiecare organ si celula din corp. Asigura-te ca bei suficienta apa, iar daca iti doresti ceva „cu gust” opteaza pentru ceaiuri, ape aromatizate, limonada, dar si supe. Evita sucurile din comert, bauturile alcoolice sau pe cele energizante.

Macronutrienti

Acesti compusi chimici pot fi impartiti in 3 categorii: carbohidrati, proteine si grasimi. Corpul uman are nevoie de toti acestia pentru a fi sanatos, insa este important sa stii din ce surse sa le obtii.

Cei mai buni carbohidrati sunt cei pe care ii consumi in starea lor cea mai apropiata de natura. Astfel, e recomandat sa mancam fructe, legume, leguminoase si cereale integrale. Evita-le pe cele indulcite sau foarte procesate.

Proteinele se gasesc atat in alimente de origine animala, cat si in fructe, legume, nuci si alune. Ouale, carnea si lactatele au un continut mai mare de proteine, insa nu se recomanda consumul acestora in exces. Carnea rosie (vita, vitel, miel, oaie, capra) si cea procesata (sunca, carnati, crenvursti, conserve etc) ar trebui evitate, fiind un factor de risc pentru aparitia cancerului. Daca esti vegan, vegetarian, tii post sau pur si simplu doresti sa iti iei proteinele din surse non-animale, cele mai bune alimente sunt seitan, soia, linte, fasole, drojdie inactiva, seminte (in special de canepa), mazare, quinoa si ovaz.

Cat despre grasimi, acestea nu trebuie evitate cu totul. In schimb, ai grija sa inlocuiesti versiunile nesanatoase cu unele mai potrivite. Mai exact, cele mononesaturale si polinesaturate sunt considerate bune, in timp ce grasimile trans ar trebui limitate. Astfel, alimente precum pestele gras, avocado, uleiul de masline, ciocolata neagra, nucile si semintele sunt surse excelente de grasimi. Untul, margarina, grasimea de vita si de porc sunt considerate cele mai periculoase grasimi. Lactatele si celelalte tipuri de carne sunt de asemenea saturate si ar trebui consumate cu moderatie.

Micronutrienti

Acesti compusi sustin metabolismul si se impart in doua categorii: minerale si vitamine. Desi sunt esentiale pentru buna functionare a corpului, un consum prea ridicat sau, dimpotriva, insuficient, nu ne afecteaza atat de puternic si atat de rapid precum in cazul macronutrientilor.

Cele mai importante minerale sunt calciul, magneziul, fosforul, potasiul, sodiul si sulful. Acestea sunt depozitate in cantitati mari. Mai avem nevoie si ce cupru, fluor, iod, fier, mangan, seleniu si zinc, insa nu avem nevoie de cantitati mari.

Vitaminele necesare includ A, complexul B, C, D, E si K. Vitamina A este importanta pentru sanatatea sistemului reproductiv, dar si pentru vedere, B-urile sunt vitale pentru dezvoltarea, cresterea si buna functionare a organismului, C este un oxidant care protejeaza impotriva radicalilor liberi, D permite absorbtia calciului, E protejeaza impotriva radicalilor liberi si previne cheagurile de sange, iar K contribuie la sanatatea sistemului osos si previne de asemenea cheagurile de sange.

Energie nutritiva adecvata

Atat oamenii, cat si animalele au nevoie de un aport minim de energie alimentara pentru sustinerea metabolismului. Aceasta energie este cea eliberata de carbohidrati, grasimi, proteine si alti compusi organici. Atunci cand vorbim de o alimentatie echilibrata, ne referim si la aportul potrivit de energie.

Cea mai cunoscuta unitate de masura pentru energie este caloria sau kilocaloria (Cal sau kcal). In Uniunea Europeana, producatorii de alimente ambalate trebuie sa eticheteze energia nutritiva a produselor in kilocalorii. In general, aportul zilnic recomandat este de 2000 de calorii pentru femei si 2500 de calorii pentru barbati.

Miscarea

In acest moment nu stim exact in ce mod ne cresc exercitiile fizice imunitatea, insa exista mai multe teorii. Iata care sunt cele mai populare.

  • Sportul poate ajuta la eliminarea bacteriilor din plamani si caile respiratorii, motiv pentru care reduce sansele de aparitie a racelii, gripei si altor obli similare.
  • Cresterea temperaturii corporale din timpul si imediat dupa efort poate impiedica cresterea bacteriilor.
  • Exercitiile determina modificarea anticorpilor si a globulelor albe, care circula mai rapid si pot detecta bolile mai devreme.
  • Miscarea incetineste eliberarea hormonilor de stres, reducand sansele de imbolnavire.

Pentru a te asigura ca ai un stil de viata suficient de activ sunt suficiente 150 de minute de activitate moderata pe saptamana sau 75 de minute de activitate viguroasa.

Stresul

Stresul de scurta durata poate determina sistemul imunitar sa produca un raspuns inflamator. Acest lucru poate avea efecte pozitive, ajutand in combaterea germenilor. Insa daca inflamatiile sunt persistente, ele pot duce la boli cronice.

Stresul cronic provoaca infectii continue, cauzand diferite afectiuni:

  • anxietate
  • depresie
  • dureri de cap
  • probleme digestive
  • dureri musculare
  • probleme de somn
  • crestere in greutate
  • tulburari de memorie si de concentrare
  • atac de cord, hipertensiune arteriala, accident vascular cerebral (AVC)

Exista mai multe moduri prin care poti gestiona mai bine stresul, printre care:

  • socializarea cu prietenii si familia
  • hobby-urile (lectura, pictura, jocurile de societate, dansul, integramele etc)
  • tehnicile de relaxare (exercitii de respiratie, masaj, medicatie, yoga etc)
  • exercitiile fizice
  • jurnalul (pentru introspectie sau unde poti nota lucrurile pentru care esti recunoscator)
  • simtul umorului
  • voluntariatul

In ce situatii scade imunitatea

Principalul motiv pentru scaderea sistemului imunitar este stilul de viata nepotrivit. Acesta include alimentatia nesanatoasa, somnul deficitar, fumatul, consumul de alcool, lipsa exercitiilor fizice si un nivel ridicat de stres.

Atunci cand imunitatea este scazuta, apar anumite simptome: oboseala, virozele respiratorii repetate, durerile musculare constante, tulburarile de tranzit imunitar si scaderea sau cresterea brusca in greutate.

Cum crestem imunitatea

Pentru a avea o imunitate puternica, tine cont de urmatoarele recomandari:

Rezerva-ti timp pentru sport

Plimbarile prin parcul din apropierea casei, mersul cu bicicleta, exercitiile de gimnastica din sufragerie, urcatul pe scari si mersul la sala sunt modalitati excelente de a face miscare.

Incearca sa ai o alimentatie echilibrata

Desigur, sistemul imunitar nu scade brusc doar daca mananci o prajitura la aniversarea unui prieten sau bei un pahar de sampanie de Revelion. Insa dieta bogata in zahar, alcool, dar si grasimi nesanatoase te va afecta pe termen lung. Concentreaza-te pe fructe si legume proaspete, iar daca alegi sa consumi si carne opteaza pentru cea de pui si curcan.

Bea suficienta apa

Asa cum am explicat mai sus, hidratarea este vitala. Incearca sa consumi zilnic 2 litri de apa sau ceai, limonade, apa aromatizata si supe.

Relaxeaza-te

Rezerva-ti macar 20 de minute in fiecare zi pentru o activitate relaxanta. Fa yoga dupa ce te-ai trezit, citeste in pauza de masa, mediteaza inainte de culcare, iesi in oras cu prietenii sau cauta un hobby care ti se potriveste.

Protejeaza-te de factorii externi

Sfaturile generale de mai sus te vor ajuta sa ai o imunitate mai puternica, insa trebuie sa te protejezi corespunzator si de factorii externi care te pot imbolnavi. In contextul pandemiei COVID-19, este important sa ne ferim de acest virus si cu ajutorul mastii de unica folosinta si a dezinfectantelor.

Mastile de protectie reprezinta o masura de preventie care limiteaza transmiterea infectiilor respiratorii. Mai exact, cand o persoana vorbeste, tuseste sau stranuta, in atmosfera ajung picaturi minuscule cu agenti patogeni. Contaminarea altor oameni poate fi prevenita atunci cand persoana infectata poarta o astfel de masca. In acelasi timp, acele picaturi pot intra in corp prin gura sau nas, daca nu sunt protejate. In acest caz, masca de protectie are rolul unui scut.

Masca de protectie FFP3 este realizata dintr-un material hipoalergenic si are un grad de filtrare de 99%. Clema de fixare din jurul nasului este captusita cu spuma moale pentru un confort maxim, iar modelul este conceput pentru a se potrivi pe orice forma a fetei.

 

Dezinfectantul de maini pe baza de alcool descompune microorganismele, astfel incat acestea nu mai reprezinta un pericol. Cele mai eficiente sunt produsele care contin 60-95% alcool, insa efectul dureaza doar cateva minute. Se recomanda utilizarea lor dupa ce folosim toaleta, dupa ce ne suflam nasul, stranutam sau tusim, inainte sa gatim si sa mancam, dar si dupa ce atingem diverse suprafete ce pot fi contaminate (intrerupatoare, clante, bara din autobuz etc).

Dezinfectantul Germifree are efect virucid, bactericid si fungicid rapid si eficient. Pachetul de mai sus contine 3 sticlute de 200ml si un kit de prim-ajutor gratuit cu plasturi de diferite dimensiuni, comprese sterile, tampoane dezinfectante si leucoplast.

Imunitatea este un proces complex pe care il putem influenta rapid daca avem grija sa ne imbunatatim stilul de viata. Incearca sa ai o alimentatie corecta, sa gestionezi corespunzator stresul si sa faci miscare, iar pentru a nu te imbolnavi utilizeaza masti de protectie si dezinfectante de calitate superioara.

Subscribe to our Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Share this post with your friends

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one + fourteen =